منوی برگه ها
منوی دسته ها

ارسال شده توسط در ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ در ابن سینا, برنامه هفتگی | ۳ دیدگاه

برنامه معرفت ۱ شهریور ۱۳۹۲

برنامه معرفت ۱ شهریور ۱۳۹۲

تقسیم علم به دو قسم «حضوری» و «حصولی» در فلسفه از آن جهت صورت می گیرد که شیء و مقصود انسان در ادراک می تواند بدون واسطه و بالذات نزد عالم خود حضور داشته باشد یا اینکه با واسطه نزد آن حضور یابد. این مسئله اگر چه در فلاسفه قدیم کمتر مطرح شده یا با بیان دیگری ابراز شده است، اما اولین بار توسط ابن سینا حقیقت این مطلب با طرح مسئله انسان معلق وارد فلسفه شد.

ابن سینا با طرح مثال «انسان معلق» که در آن فرض بر این است انسان کاملی در شرایط خلاء و بی وزنی قرار بگیرد و از ادراکات حسی محروم باشد، در واقع سعی دارد به مقام حضور انسان و موجودیت او در این حالت اشاره کند. همین مسئله یعنی علم حضوری و شهودی بعدها در آثار عرفای بزرگی چون عطار و مولوی و دیگران نیز بیان می شود تا اینکه در زمان صدرالمتألهین رنگ تازه ای در زمینه مسائل فلسفی به خود می گیرد.

البته درباره موضوع علم حضوری و حصولی به کرات در برنامه معرفت صحبت شده است که ما پیشنهاد می کنیم حتماً این قسمت ها را مورد توجه خود قرار دهید. از جمله این برنامه ها را می توانید در مقالات زیر بخوانید:

–        علم انسان؛ از حضور تا حصول

–        اصل حضور در فرض انسان معلّق

–        تصور هستی؛ پرده ای بر چهره حقیقت

برنامه مربوط به این هفته را در کانال آپارات ما ببینید یا آن را دانلود نمایید: دانلود ویدیو

۳ دیدگاه

  1. سلام

    بدلیل علاقه به این برنامهِ پرمحتوا، تازه باهتون آشنا شدم.

    سایت خوبی دارید .. امیدوارم این زحمات ادامه داشته باشه تا همه استفاده کنن.

    ممنون و خدا قوت.

    • سلام.
      ممنون و متشکر. امیدواریم همراهی شما با این برنامه هم ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *